Tänään otan kantaa asiaan, johon en ole vielä törmännyt: myyjien mielenterveys ja jaksaminen.
Harvoin olen nähnyt että tuodaan esille sitä, kuinka mielenterveyteen liittyvät tekijät vaikuttavat myyntituottavuuteen. Tässä muutamia suuntaa antava luku myyjille tehdystä kyselystä:
- 77% myyjistä, jotka arvioivat mielenterveytensä vahvaksi, arvioi myyntituottavuutensa olevan hyvä tai erinomainen.
- vain 29% myyjistä, jotka arvioivat mielenterveytensä heikentyneen, arvioi myyntituottavuutensa olevan hyvä tai erinomainen.
Myyntityö on kuormittavaa monesta syystä.
Olen pyrkinyt havainnollistamaan myyntityön ainutlaatuisen luonteen seuraavalla tavalla: myyntityötä voidaan oikeastaan verrata vain kahteen ammattiryhmään, huippu-urheilijat ja toimitusjohtajat. Näillä kolmella ammattiryhmällä tulokset ovat (lähes) kaikkien nähtävillä ja suht helposti verrattavissa kollegaan tekemiseen. He ovat koko ajan luupin alla.
Myyntityön kuormitustekijät ovat tyypillisesti seuraavanlaisia.
1 Tulospaine. Paine myyntitavoitteiden saavuttamisesta. Kyselyn mukaan 67% myyjistä koki olevansa tulospaineiden vuoksi lähellä burn outia.
2. Torjunta. Asiakkailta tuleva jatkuva torjunta syö myyjää kuin myyjää. Jos keskimääräinen kaupanpäätösprosentti on 30, niin se tarkoittaa, että 7/10 myyntitapaamisista johtaa torjuntaan. Jaksaisitko sinä jatkaa? Viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen.
3. Kilpailu. Myyntitiimeissä on useimmiten jatkuva kilpailutilanne, joka voi mennä liian pitkälle jolloin tiimin sisäiset suhteet heikentyvät ja se lisää pahoinvointia, ainakin niillä joilla jo ennestään vaikeuksia voimavarojen riittämisen kanssa.
Muitakin syitä tietysti löytyy kuten esim elämän kokonaisbalanssi, mutta se ei kosketa pelkästään myyjiä, joten tämän voi avata joku muu asiaa tunteva.
Kuinka myyjien mielenterveyttä voi tukea ja vahvistaa?
Ensimmäinen seikka on varmasti se, että myynnin vetäjä haluaa ja uskaltaa avata myös tämän keskustelun. Vilpitön kysymys voisi kuulua: ”Kuinka sinä voit tänään?” Välittäminen vie pitkälle.
Mutta en halua sälyttää vastuuta pelkästään esimiehelle. Oma vastuu on ensisijainen tässäkin asiassa. Kuinka hyvää huolta pidät itsestäsi? Syötkö terveellisesti? Liikutko riittävästi? Onko sinulla läheisiä ystäviä joiden kanssa pystyt keskustelemaan myös ”vaikeammista” asioista?
Avun hakeminen ajoissa on viisautta.
Kun paineen määrä on käytännössä aina maksimi, on syytä huoltaa itseään riittävästi. Ettei esim. autoa tule huollettua paremmin kuin omaa jaksamista.
Lopuksi vielä: tiedän hyvin, että huippumyyjät omaavat erittäin vahvan paineensietokyvyn ja he saavat valtavasti kicksejä kilpailusta tiimin jäsenten kanssa. Kauppakirjan allekirjoitus saa aikaan adrenaalini ryöpyn. Kyllä kyllä.
Silti kirjoituksen alussa olleet luvut ovat huolestuttavia, vai mitä mieltä sinä olet?
Jos haluat tietää myyntitiimisi paineensietokyvystä lisää, ota yhteyttä kollegoihini Matti Korkiakoskeen tai Tommi Piiroiseen.
matti.korkiakoski@myyntidna.fi 045-2666 362
tommi.piiroinen@myyntidna.fi 045-848 5823
Positiivisesti,
Kim

