Mikä on MyyntiDNA?

MyyntiDNA on lyhyesti kuvattuna myyntikyvykkyyden psykologiset tekijät ja                 niiden vaikutus myyntialoitteellisuuteen.

Ainoa todistettu korrelaatio myyntityöstä on:
Mitä enemmän myyntialoitteita, sitä enemmän kauppaa syntyy.

Myyntialoitteellisuuden vastakohta on kontaktiepäröinti.

Olen tehnyt yli 800 yhteiskäyntiä menestyvien myyjien kanssa ja perehtynyt myyntiin liittyviin tutkimuksiin yli 25 vuoden ajan, ja minulle on tullut selväksi, että menestyvillä myyjillä on tiettyjä psykologisia ominaisuuksia, jotka ovat avainasemassa, kun arvioidaan huippusuorituksia myyntityössä.

Näitä ominaisuuksia ei voi opettaa tai kouluttaa, ikävä kyllä.

Yksi keskeisimmistä ominaisuuksista menestyvän myyjän MyyntiDNA:ssa on kilpailunhalu. Menestyvät myyjät asettavat itselleen korkeita tavoitteita ja tavoittelevat jatkuvasti parempia myyntituloksia. Heille myyntityö on kuin kilpailua – kollegojen, esimiesten ja jopa asiakkaiden kanssa – ja he pyrkivät jatkuvasti ylittämään omat ja muiden odotukset.

MyyntiDNA:n toinen tärkeä ominaisuus on saavuttamisen tarve. Huippumyyjille ei riitä pelkkä osaaminen, vaan heitä ajaa halu saavuttaa merkittäviä tuloksia työssään, yksityiselämässään, harrastuksissa jne. He ei eivät ole tyytyväisiä aiempiin saavutuksiinsa vaan he pyrkivät aina saavuttamaan entistä enemmän, he ovat niitä, jotka takaavat yhtiön myynnin jatkuvan kasvun.

MyyntiDNA:n kolmas ominaisuus, positiivinen itsevarmuus, on olennainen piirre menestyville myyjille. He suhtautuvat myönteisesti ja itsevarmasti haasteisiin ja jopa vaikeuksiin, nähden niissä mahdollisuuksia kehittyä ja oppia sekä jatkaa eteenpäin vaikeankin haasteen jälkeen. He eivät jää voivottelemaan ja valittamaan vaan jatkavat voimalla eteenpäin. Positiivinen, itsevarma asenne ja maailmankuva auttaa heitä kyseenalaistamaan perinteiset rajat ja löytämään luovia ratkaisuja asiakas odotusten täyttämiseksi. He ovat varmoja siitä, että he ovat voittajia.

Näiden ominaisuuksien vuoksi menestyvillä myyjillä on erittäin vahva myyntialoitteellisuus. Nuo kolme psykologista tekijää tuovat esille aktiivisen ja erittäin myyntialoitteellisen käyttäytymisen. Anna heille kuuma liidi ja se on jo hoidettu. He eivät odottele vaan tekevät myyntiä yhtiölle ja itselleen. He eivät odota asiakkaiden tulevan luokseen, vaan luovat itse kontakteja ja rakentavat kestäviä suhteita asiakkaisiin.

Tämä myyntihalu ja proaktiivisuus ovat avainasemassa menestyksellisessä myynnissä. Vain alle 10% myyjistä omaa kaikki nämä piirteet.

Myyntihalukkuuden vastakohta on kontaktiepäröinti, joka johtaa viivyttelyyn ja liidien kylmenemiseen sekä asiakkuuksien menettämiseen. Kontaktiepäröinti on herkästi tarttuva ahdistuksen muoto, jolta yksikään myyntitiimi ei ole täysin suojassa.

MyyntiDNA tarkastelee myös myyntikyvykkyyksiä ja asenteita, jotta voimme tarjota sinulle mahdollisimman tarkan tilannekuvan ja ennusteen tulevasta myyntitehokkuudesta.

Mikäli haluat parantaa myyntituloksiasi tuntemalla oman MyyntiDNA:si tai tunnistaa tiimisi MyyntiDNA:n, tai hakijakandidaatin MyyntiDNA:n olet oikeassa paikassa.

Jos olet rekrytoimassa myyjää, säästät 50.000-100.000 euroa merkittävästi yli 50% varmuudella selvittämällä minkälainen MyyntiDNA kandidaateillasi on. Myyjänäyttelijän palkkaaminen on yksinkertaisesti liian kallis virhe.

Varaa ilmainen 30 minuutin konsultaatio Kimin kanssa.

Varaa aika tästä