Tekoälyn käyttöönotto myynnissä on mullistanut asiakashankinnan, viestinnän personoinnin ja datan hallinnan. Se voi automatisoida sähköpostit, ehdottaa seuraavia askelia ja analysoida myyntipuheluita.
Mutta yksi asia ei muutu: huonon myyjän palkkaaminen on virhe, jota mikään algoritmi ei korjaa.
Tekoälyn rajat rekrytoinnissa
Tekoäly osaa tunnistaa kaavoja – se skannaa CV:t, analysoi puhetta ja vertailee suorituskykymittareita. Mutta se ei ymmärrä ihmisen motivaatiota. Useimmat järjestelmät etsivät pinnallisia yhtäläisyyksiä: titteleitä, myyntilukuja, työhistorian pituutta jne.
Mutta todelliset huippumyyjät erottuvat heikommin suoriutuvista myyjistä ominaisuuksilla kuten:
– Sisäinen motivaatio eli myyntidraivi
– Kilpailullisuus ja sitkeys
– Myyntialoitteellisuus
Näistä muodostuu myyjän kontaktihaluttomuus tai kontaktihalukkuus.
Nämä piirteet eivät näy paperilla – eivätkä algoritmeissa. Tekoäly voi nopeuttaa rekrytointia, mutta jos prosessi on jo valmiiksi heikko ja virheellinen, se vain moninkertaistaa virheet. Erittäin kalliit virheet.
Älä luota pelkkään automaatioon
Tekoäly ei korvaa ihmistä, joka tarttuu puhelimeen, kysyy ja kuuntelee, esittää ratkaisuehdotuksen ja klousaa kaupan. Se ei tunnista myynnin emotionaalisia tasoja, paineensietokykyä tai myyntikeskustelun vivahteita. Siksi rekrytoinnissa tarvitaan ihmisen harkintaa ja validoitu arviointityökalu.
MyyntiDNA-analyysi mittaa juuri niitä ominaisuuksia, joita tekoäly ei tunnista.
Se auttaa tunnistamaan myyjät, joilla on myyntidraivia – ne, jotka jatkavat metsästystä haastavankin kuukauden jälkeen.
MyyntiDNA-analyysi tunnistaa myös ne myyjät joiden kontaktihaluttomuus ja/tai myyntikyvyttömyys aiheuttaisi yhtiölle lisää haasteita, koska MyyntiSyke laskee ja kontaktihaluttomuus tarttuu muihin myyjiin.
Näin rekrytoit tehokkaammin fiksummin tekoälyn aikakaudella
1. Tehosta tekoälyllä
Voit halutessasi käyttää tekoälyä rekryprosessin tehostamiseen, mutta se
tarvitsee tuekseen myyntikäyttäytymisiä ennustavaa arvointia.
2. Käytä MyyntiDNA-analyysiä arvioidessasi hakijan kontaktihalukkuutta ja
myyntikyvykkyyttä. Saat ennen palkkauspäätöstä tiedon, onko hakijalla
riittävästi myyntidraivia vai ei.
3. Valmenna yhtiön johto tunnistamaan ja ymmärtämään MyyntiDNA:n
merkitys myyntituottavuuden parantamisessa.
Ilman tätä ymmärrystä yhtiöt korjaavat yleensä vääriä asioita esim. myyjien rekrytoinnissa.
Yhteenveto: Skaalaa toimivaa, älä rikkinäistä
Tekoäly on erinomainen tehostaja. Jos rekrytointiprosessisi on kunnossa, se tekee siitä nopeamman ja johdonmukaisemman. Mutta jos palkkaat myyjiä ilman MyyntiDNA-analyysiä, tekoäly vain nopeuttaa epäonnistumista.
Ennen kuin panostat tekoälyyn, kysy itseltäsi: Tiedätkö, mikä motivoi myyjiäsi?
Jos et ole varma, nyt on aika tuoda tieteellinen näkökulma myyjien rekrytointiin.
Olemme kehittäneet MyyntiDNA-analyysiä yli 20 vuotta ja voimme suurella varmuudelle luvata, että sen avulla teet merkittävästi parempia myyjä rekrytointeja.
Mikäli haluat aloittaa keskustelun MyyntiDNA-analyysin käytöstä yhtiönne seuraavissa myyjärekrytoinneissa, ota yhteyttä kokeneisiin kollegoihini Matti Korkiakoskeen tai Tommi Piiroiseen.
matti.korkiakoski@myyntidna.fi 045-266 6362
tommi.piiroinen@myyntidna.fi 045-848 5823
Mukavaa myyntiviikkoa!
T: Kim

